سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدا را در هر نعمتى حقى است ، هر که آن حق از عهده برون کند خدا نعمت را بر او افزون کند و آن که در آن کوتاهى‏روا دارد خود را در خطر از دست شدن نعمت گزارد . [نهج البلاغه]
 
جمعه 91 مرداد 13 , ساعت 1:39 عصر
رئیس خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان:
برخی مدیران منچ و مار و پله به خبرنگاران هدیه می‌دهند

خبرگزاری فارس: رئیس خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان با انتقاد از مدیران روابط عمومی که به دادن هدایایی نظیر منچ و مار و پله به خبرنگاران اقدام می‌کنند، گفت: این مدیران با این کار شأن و منزلت خبرنگاران را زیر سئوال می‌برند.

خبرگزاری فارس: برخی مدیران منچ و مار و پله به خبرنگاران هدیه می‌دهند

منصور گلناری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه سابقه هدیه‌های خبرنگاری که در پایان نشست‌های مطبوعاتی به خبرنگاران داده می‌شود به دهه 60 باز می‌گردد، اظهار داشت: در آن زمان این هدایا در حد یک خودکار، خودنویس و کلاسور بود که برخی ادارات به خبرنگاران می‌دادند.

وی افزود: در آن زمان هدایا رنگ صداقتش بیشتر بود اما به مرور زمان از لحاظ کمی و کیفی تغییر پیدا کرد و اکثر مدیران روابط عمومی فکر کردند اگر به خبرنگاران هدیه ندهند از قافله عقب می‌افتند.

رئیس خانه مطبوعات استان اصفهان با انتقاد از این عادت نادرست مدیران روابط عمومی، آن را کار نادرستی دانست و تصریح کرد: اگر هدف مدیران روابط عمومی تقدیر از خبرنگار است، آنها می‌توانند به شکل شایسته در روز خبرنگار به تقدیر از خبرنگاران بپردازند، به طوری که حس وابستگی و وامداری ایجاد نشود.

وی ادامه داد: در این ارتباط پیشنهاداتی ارائه کردیم، اما مثمرثمر نبود و در برخی مواقع نیز حالت غیر متعارف هم پیدا می‌کرد که به ‌عنوان مثال در دعوتنامه‌ها اعلام می‌شد که جلسات به صرف شام برگزار می‌شود.

گلناری با تاکید بر اینکه تمام این اقدامات دور از شأن حرفه خبرنگاری است، بیان داشت: در این ارتباط همکاران خبرنگار نیز بی‌تقصیر نبودند و قبول هدیه از طرف خبرنگاران موجب تشویق مدیران روابط عمومی ‌شد.

وی با بیان اینکه در این ارتباط علاوه بر خبر، شأن و شخصیت خبرنگار نیز فنا می‌شود، گفت: باید راهکاری برای برون رفت از این موضوع پیدا کرد.

رئیس خانه مطبوعات استان اصفهان به دلایل دادن و گرفتن هدیه اشاره کرد و اظهار داشت: هدیه دادن در حالت عادی مستحب است چون منجر به ایجاد الفت می‌شود، اما از طرفی هدیه خود فریبنده است.

وی افزود: عده‌ای از خبرنگاران نمی‌دانند که گرفتن هدیه کاری نادرست است و برخی توجیه می‌کنند و این کار را رد نمی‌کنند، عده‌ای هم به لحاظ مسائل مالی و معیشتی این هدایا را می‌پذیرند، اما باید گفت که کار هیچ‌ کدام از آنها قابل توجیه نیست.

گلناری تأمین خبرنگاران از لحاظ مالی را وظیفه مدیران رسانه‌ها دانست و تصریح کرد: در برخی رسانه‌ها خبرنگار با حداقل ممکن حقوق کار خبرنگاری می‌کند و یا حتی برخی مدیران رسانه‌ها می‌گویند که حقوقی نداریم بدهیم و خطاب به خبرنگاران می‌گویند که هر چه از جلسات گرفتی مال خودت.

وی این وضعیت را تأسف‌بار دانست و اظهار داشت: خبرنگار موقعی که با این مشکلات مواجه است می‌بیند اگر هدیه را نگیرد از دستش رفته است و این عادت غلط باید از ریشه درست شود و مدیران رسانه‌ها ضمن تأمین خبرنگاران خود از لحاظ مالی، باید به آنها تاکید کنند که هدیه‌ها را نگیرند.

رئیس خانه مطبوعات استان اصفهان با بیان اینکه مدیران روابط عمومی می‌خواهند خبرشان چاپ شود، اظهار داشت: مدیران روابط عمومی دادن هدیه به خبرنگاران را اثرگذارترین راه برای چاپ هر چه بهتر خبرهایشان می‌دانند.

وی گرفتن هدیه در حین انجام وظیفه را کاری نادرست دانست و افزود: مدیران روابط عمومی باید در ایامی مانند روز خبرنگار از آنها تقدیر کنند و این کار باید با اصول انجام شود تا ضمن حفظ حیثیت افراد، جنبه وامداری نیز نداشته باشد.

گلناری با انتقاد از اینکه در برخی موارد مدیران روابط عمومی به دادن هدایایی نظیر منچ و مار و پله اقدام می‌کنند و با این کار خود شأن و منزلت حرفه خبرنگاری را زیر سئوال می‌برند، تصریح کرد: اصل دادن هدیه اشتباه است و اینکه برخی از مدیران روابط عمومی به دادن این‌گونه هدایا اقدام می‌کنند مصیبتی مضاعف است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان‌ها باید به توانمندی رسانه‌ها نیاز داشته باشند نه اینکه خبرنگاران به حمایت ادارات متکی باشند، ادامه داد: در برخی موارد دوستان عکس‌العمل نشان می‌دهند و در این ارتباط باید همه کاری کنند تا این لکه سیاه از روی حرفه خبرنگاری پاک شود.

رئیس خانه مطبوعات استان اصفهان با اشاره درخواست برخی خبرنگاران در ایجاد صندوق حمایت از خبرنگاران گفت: اصل این کار خوب است و ما هم استقبال می‌کنیم اما این سئوال مطرح می‌شود که آیا این موضوع جنبه صدقه پیدا نمی‌کند و باید در این ارتباط روشی مطلوب ارائه کرد.

وی رتبه‌بندی و حوزه‌بندی خبرنگاران را راه‌حل این موضوع دانست و بیان داشت: با انجام این کار مسائل حمایتی بهتر انجام می‌شود.

گلناری با بیان اینکه هدیه دادن به خبرنگاران باید به صورت جمعی صورت گیرد، بیان داشت: خانه مطبوعات آمادگی دارد تا ضمن راه‌اندازی صندوق حمایت از خبرنگاران، تلاش کند تا ادارات و سازمان‌ها در روز خبرنگار از جامعه خبرنگار منتقد و غیر منتقد تجلیل کنند.

وی افزود: با راه‌اندازی این صندوق ادارات هر مقدار که می‌خواهند مبلغی را در آن واریز کنند و در طول سال به خبرنگاران فعال پرداخت می‌شود که با این کار مشخص نمی‌شود که پول به چه کسی می‌رسد و با این کار شخصیت افراد و جنبه معنوی هدیه نیز حفظ می‌شود.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ